Google gaat bij mobiele zoekopdrachten aangeven of een site ‘mobielvriendelijk’ is.
Dat maakte de zoekgigant dinsdag bekend in een blogpost.
Met een mobielvriendelijke site bedoelt Google dat je de tekst kunt lezen zonder in te zoomen of horizontaal te scrollen. Google adviseert ook software te vermijden die niet op elke telefoon bruikbaar is, zoals Flash.
De exacte richtlijnen vind je hier. Daar kun je ook een test doen of je site voldoet aan de criteria.
Wie zoekt, zal voortaan een boodschap kunnen krijgen als hieronder:
Mogelijk gaat het criterium ook meespelen bij de 'ranking' van sites. Sites die geschikt zijn voor mobiel zouden daarbij hoger in de zoekresultaten komen dan websites die dat niet zijn. Daarmee wil Google ontwikkelaars en sitebezitters stimuleren om sites te maken die geschikt zijn voor smartphones.
Dat past in de strategie van Google om greep te houden op webverkeer. Als veel sitebezoekers apps prefereren boven het gewone internet, loopt Google advertentie-inkomsten mis.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl